De Belgische filmindustrie bruist en bloeit. Het land kan bovendien bogen op een lange geschiedenis van kwaliteitsfilms. België is bijna elk jaar goed vertegenwoordigd op internationale filmfestivals. Daar gaan de Belgische filmmakers en acteurs vaak aan de haal met prestigieuze prijzen.
‘Close’, een drama uit 2022 van regisseur Lukas Dhont, is maar een van de talrijke veelgeprezen films die in België zijn bedacht en geproduceerd. Schrijvers Dhont en Angelo Tijssens – de emotionele speelfilm ‘Girl’ (2018) is ook van hun hand – volgen in ‘Close’ twee tienerjongens in hun groei naar volwassenheid. Hun vriendschap krijgt het zwaar te verduren wanneer hun schoolgenoten hun intieme band opmerken.
De film ging in première op het filmfestival van Cannes in mei 2022 en sleepte er de Grand Prix in de wacht. In januari 2023 was ‘Close’ bij de 95e Academy Awards genomineerd in de categorie ‘Beste internationale film’. De film won ook de André Cavens-prijs voor de beste film en bij de 12e Les Magritte du Cinéma – de Oscars van België – pronkte ‘Close’ met tien nominaties, waaronder die voor het beste scenario.
Een aangrijpende film over het Syrische conflict
Een andere hit van eigen bodem is ‘Rebel’ van Adil El Arbi en Bilall Fallah uit 2022. De film vertelt het verhaal van Kamal. Hij besluit België te verlaten om oorlogsslachtoffers in Syrië te helpen. Maar daar komt hij vast te zitten in Raqqa en belandt hij bij een religieuze militie. Intussen is zijn jongere broer Nassim in Brussel een gemakkelijke prooi voor radicale ronselaars. Het duo (van Marokkaanse afkomst) uit België wil ook in de toekomst belangrijke boodschappen naar een breder publiek brengen met vermakelijke cinema.
De Belgische taxshelter: een helpende hand voor kunsten sinds 2003
De Belgische taxshelter is een fiscale regeling waarmee de overheid de productie van audiovisuele werken in het land aanmoedigt. Het systeem staat open voor alle Belgische producties, naast Europese en internationale coproducties waarin België is vertegenwoordigd (en die aan bepaalde criteria voldoen). Alle belangrijke betrokkenen doen hier hun voordeel mee: de producent kan projecten op een zeer aantrekkelijke manier financieren, de investeerder krijgt belastingvrijstelling via een vrijwel risicoloze investering en de Belgische staat profiteert van de extra economische activiteit en werkgelegenheid.
Sinds de lancering van het systeem in 2003 kent de taxshelter een groeiend succes, met meer dan 5.000 inschrijvingen per jaar. Om het initiatief in perspectief te plaatsen: tussen 2015 en 2022 hebben investeerders dankzij de taxshelter met meer dan 1,22 miljard euro bijgedragen aan audiovisuele werken zoals films, documentaires, series en animaties. De podiumkunsten konden rekenen op een investering van 234 miljoen.